Vaardigheden die een leerling zou moeten leren om zo hun uiteindelijk hoogste niveau in de toekomst te bereiken

IQ Mentaal/cognitief
  • Ik kan mijn droom/doel formuleren
  • Ik procesdoelen formuleren en toepassen in een wedstrijd
  • Ik kan visualiseren met een positieve afloop
  • Ik heb kennis van alle aspecten van de tennissport
  • Ik kan focus houden op de juiste dingen in mijn ontwikkeling
  • Ik kan feedback ontvangen
  • Ik kan omgaan met tegenslagen en ik durf fouten te maken
  • Ik kan mijn gedachten controleren van negatief naar positief
  • Ik kan goed plannen
  • Ik ben altijd goed voorbereid op elke wedstrijd en training
  • Ik kan de tegenstander analyseren en mijn spelplan aanpassen
  • Ik kan relativeren
  • Ik ben zelfredzaam als ik onder druk sta
  • Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn ontwikkeling
  • Ik ken mijn talenten en train daar het meeste in
  • Ik kan mijn omgeving kiezen die bij me past
  • Ik kan rituelen ontwikkelen die mij helpen onder druk te presteren
EQ Sociaal/Emotioneel
  • Ik draag bij aan een stabiel thuisfront
  • Ik zorg voor een goede relatie met mijn begeleiding en teamgenoten
  • Ik kan een gevoel van zelfvertrouwen creëren
  • Ik kan mezelf blijven waarderen ook bij verlies
  • Ik kan mijn emoties uiten
  • Ik herken mijn emoties en kan ze stabiliseren
  • Ik kan in alle omstandigheden aardig voor mezelf blijven
  • Ik weet hoe ik mij intrinsiek kan motiveren
  • Ik weet en volg mijn passie
  • Ik kan mij inleven in andere mensen
  • Ik ben eerlijk naar mijzelf
  • Ik doe veel leuke dingen
FQ Fysiek/Energetisch
  • Ik kan een goede kwaliteit van slaap creëren
  • Ik gebruik de juiste voeding voor mijn training en wedstrijden
  • Ik train de juiste fysieke vaardigheden voor mijn ontwikkeling
  • Ik weet hoe ik fit word en zorgen voor veel energie 
  • Ik weet hoe in mijn motoriek kan verbeteren
  • Ik kan mijn spieren ontspannen
  • Ik kan mijn ademhaling controleren
  • Ik kan druk en stress hanteren
  • Ik heb goede technische vaardigheden
  • Ik beheers de technische slagen goed
  •  

"Wanneer de ontwikkeling stil staat/stagneert blijf dan geloven (als team van kind, trainer en ouder) en geef bewust een nieuwe prikkel om de volgende leersituatie te creëren."